lördag, maj 07, 2011

Dag 3 Mina föräldrar

Födda -51 båda 2, strålade samman någon gång -59 kanske då min mamma började i samma klass som min pappa. Där har jag hört att de var allt annat än ett par (2:an) för enligt pappa så bodde mamma på fel sida järnvägen, och mamma sa att det minsann var pappa som bodde på fel sida.. Sedan har jag inte riktigt koll på hur stort kompisgänget var och hur nära kompisar de var, men de var båda med i sjöscouterna och sedan vet jag inte så mycket mera hur de kom på att de liksom skulle bli ett par...

Pappa eller som jag brukar säga, Min älskade pinsamma pappa. Han gör och säger precis vad som faller honom in och det gör honom pinsam ibland, men alltid älskad. Det var pappas förtjänst att jag hamnade här i Timrå, han ville inte se sitt/sina barn växa upp i någon förort till Stockholm utan sökte sig från Arlanda till Midlanda. Sedan har han arbetat lite var stans. Min modiga pappa som tog erbjudandet att bygga 3 stora fartyg, som blev på ett varv i Rumänien, var och hälsade på och jag vet då tusan inte om jag klarat så många år där. Just nu arbetar han i Tyskland, dit vi ska åka i sommar och se hur han har det. Arbete, ja pappa var borta ganska mycket i arbete då vi var små eftersom min mamma ville vara hemma med mig och min bror så länge det gick. Min pappa älskar havet, båtar, laga mat och hockey. Varit aktiv som liten pöjk, till att träna ungdommar och nu är det Västra Stå som gäller när han är i Sverige!!
Henrik är född på samma dag som min pappa. Därtill självaste Albert Einstein också! Eller va det pappa och Henrik som föddes på Einsteins dag???

Mamma, min älskade goa mamma. Som tyvärr inte fått vara delaktig i min och min brors liv speciellt många år. Saknaden efter min mamma är stor, den blev ännu större och mera påtaglig när jag blev gravid, hade ju ingen att fråga om hur det var när jag var i magen, hur det var då jag föddes, om jag var som Henrik är nu.. (pappa berättar det han kommer ihåg men alla vet ju hur karlar är)
Min mamma som var hemma med oss till jag började i 6:an, mamma som lagade mat, bakade och stod ut med mitt och Jonas tjafs varendaste evigaste dag.
Mamma som var med oss på torgrocken och diggade till Give the Iron. Jag måste leta reda på mina ord som jag skrev till mamma på morsdag för några år sedan. Bara de inte försvann i datakraschen...
Men också en mamma som hade regler och kunde bli så otroligt arg på mig och min bror att hon slängde igen dörren och gick, som gav mig och min bror tid till eftertanke och ånger. Att reda ut vad nu konflikten bestod i. (fast det hjälpte dock bara några timmar) Stackars mamma som fick stå ut med vårat tjafsande. Mamma som stickade, virkade, sydde, snickrade, tapetserade och var dessutom sååå duktig på det. Ja jag saknar mamma..
Jag är otroligt lycklig att mamma och pappa hann med att ha sitt gemensamma 40-årsfirande med vänner och att släkten kom en helg, så vi hann umgås..
Ja man kan ju skriva om mamma och pappa och uppväxten hur länge som helst, men det får räcka så...
Miss You

Mamma och pappa öppnade sitt hem för vem som än ville komma och vara hos oss.
Jag hoppas jag bli en nästan lika bra mamma som och att vara modigt pinsam som pappa!!

Usch nu blev det tungt så här på lörda´n
Bättre tema imorron tack!

1 kommentar: